Løbet

I december 2009 og januar 2010 deltager vi i The Plymouth-Dakar Challenge 2009/2010, og kører fra København til Banjul i Gambia. Foran os ligger 6000 kilometers kørsel igennem Tyskland, Frankrig, Spanien, Marokko, Vest Sahara, Mauritanien, Senegal og Gambia.

_______________________________________________________

Ruten

Turen tager 3 uger, hvis alt går som planlagt. Vi ankommer til Banjul i Gambia omkring den 8. januar og flyver hjem igen den 14. januar.


København (den 16/12 2009)

Tarifa, Spanien (den 20-21/12 2009)

Rabat, Marokko (den 22/12 2009)

El Jadida (SOS-Børneby) (den 23/12 2009)

Marrakech (den 24-26/12 2009)

Agadir (SOS-børneby) (den 27/12 2009)

Laâyoune Plage, West Sahara (den 28/12 2009)

Dakhla (den 29/12 2009)

Saharaørkenen (den 1/1 2010)

Nouâmghar (2/1 2010)

Nouakchot, Mauretanien (den 3/1 2010)

St. Louis, Senegal (den 4/1 2010)

Dakar (SOS-Børneby) (den 7/1 2010)

Kaolack (SOS-Børneby) (den 7/1 2010)

Banjul (SOS-Børneby), Gambia (den 8/1 2010)

_______________________________________________________

The Plymouth to Banjul Challenge

Løbet “The Plymouth to Banjul Challenge” er opstået med det verdensberømte Paris – Dakar rally i tankerne, og er designet så det er muligt at deltage I en lignende begivenhed, med et væsentligt lavere budget! Desuden har det, nok så væsentligt, et velgørenhedsperspektiv.

Det er en årlig tilbagevendende begivenhed og blev først kørt I 2003 fra Plymouth til Dakar og siden 2005 til Banjul. Der er hvert år tre afgange fra Plymouth og vi deltager i den første pulje med afgang den 16. december og forventet ankomst til Banjul den 8. januar. Efter at have forladt Europa med færgen til Marokko følger løbet en rute ned gennem resten af Marokko, Western Sahara, Mauretanien, Senegal og slutter i Banjul, Gambia.

Når løbet først er startet i Plymouth må deltagerne ikke modtage nogen form for hjælp udefra, men må klare sig selv til de når til Banjul. Uanset om der opstår mekaniske problemer med bilen undervejs eller om grænseovergangene ned langs det vestlige Afrika skulle vise sig fra sin mest bureaukratisk side, så er deltagere på egne hjul. For de flest deltagere er det netop kombinationen af denne form for eventyr kombineret med det specielle velgørenhedsperspektiv der er attraktivt.

_______________________________________________________

Regler

Der er fire klare regler for deltagelsen i følge arrangørerne:

1: Bilen må ikke koste mere end 1000,-

2: Man må ikke bruge mere end 150,- på forberedelse af bilen

3: Bilen skal ved afslutningen doneres til en række lokale samarbejdspartnere der sælger den på auktion (sammen med de andre 15 biler der deltager i løbet). Indtægten går til forskellige lokale hjælpeprojekter for både børn og voksne . Sidste år gik pengene til at bygge to skoler i hovedstaden Banjul og til at bygge brønde og skabe rent drikkevand. Administrationen af dette sker gennem et samarbejde med Rotary afdelingen i Bamako, Mali (Rotary Club Amitié). Disse administrerer auktionsbeløbet sammen med organisationerne ASSET og GNOC i Gambia.

4: Alle regler kan brydes undtagen regel 3.

_______________________________________________________

2 responses to “Løbet

  1. I er for seje. Vil følge jer hele vejen og drømme om at tingene falder mere heldigt sammen på et andet tidspunkt så vi kan deltage. God rejse. Johanne

  2. Bare et spændende projekt, jeg følger jer og sender go energi til jer.
    kh
    Lene

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s